گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحد بر خلاف ادعای مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش خود درباره افغانستان تاکید کرد که خشونت‌ها در این کشور در سال‌جاری به‌شدت افزایش یافته است

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش دوره‌ای خود به شورای امنیت با اشاره به اینکه تنها بمب‌گذاری‌ کناره جاده‌ای در 4 ماهه نخست سال‌جاری میلادی 94 درصد رشد داشته است تاکید کرد که بهبودی در شرایط عمومی امنیت در افغانستان در این مدت دیده نمی‌شود.

در این گزارش آمده است که علاوه بر بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای، حملات انتحاری که به‌طور میانگین هر هفته 3بار رخ می‌دهد، امنیت افغانستان را به چالش می‌کشد. براساس گزارش سازمان ملل نیمی از حملات انتحاری در 4 ماهه نخست سال‌جاری در منطقه جنوب افغانستان صورت گرفته که ارتباط مستقیمی با عملیات گسترده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در این منطقه دارد. همچنین در این مدت ترور مقام‌های دولتی افغانستان 45 درصد نسبت به دوره مشابه افزایش داشته است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که آمریکا در حال اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان است و مقام‌های وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته در گزارش خود به کنگره این کشور مدعی شدند این کشور در کاهش خشونت‌ها در افغانستان در حال پیشرفتی مداوم است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در سخنرانی خود در کنگره این کشور مدعی شد که با وجود آمارهای منفی، واشنگتن بار دیگر در حال به‌دست گرفتن ابتکار عمل در افغانستان است.

جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم به‌تازگی با تاکید بر پیشرفت‌های نظامی آمریکا در جنگ افغانستان رسانه‌ها را به سیاه‌نمایی در این رابطه متهم کرده بود. وی روز جمعه در نشستی خبری اعلام کرد: نیروهای آمریکا و ناتو در سال گذشته توانسته‌اند مناطقی را از دست شورشیان خارج و امنیت را در این کشور تقویت کنند. به عقیده بسیاری مقام‌های آمریکا نگران هستند که افشاگری رسانه‌ها درباره افزایش خشونت‌ها در افغانستان مخالفت افکار عمومی کشورهای حاضر در افغانستان را افزایش دهد.

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هم روز گذشته در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد که با وجود ارزیابی‌های منفی از وضعیت افغانستان نیروهای این سازمان در عملیات خود در این کشور ثابت قدم خواهند بود.

وی گفت: درگیری‌های سخت ادامه دارد اما اوضاع در حال تغییر به نفع ماست. سخنگوی ناتو همچنین برای ارائه آماری مثبت از وضعیت این نیروها در افغانستان اعلام کرد که کشتار غیرنظامیان در عملیات نیروهای ناتو در افغانستان در 12 هفته گذشته 44 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است عملیات گسترده نیروهای این کشور و ناتو در جنوب افغانستان شبه‌نظامیان طالبان را در موضع ضعف قرار دهد. این در حالی است که تلفات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. روز جمعه با کشته شدن 5 سرباز ناتو از جمله 3 نظامی آمریکایی میزان تلفات نیروهای بین‌المللی در ماه جاری به 53 نفر رسید.

34 نفر از این تعداد را نیروهای آمریکایی تشکیل می‌دهند که به احتمال زیاد ماه ژوئن را به مرگبارترین ماه برای نظامیان آمریکایی در 9 سال حضور در افغانستان تبدیل خواهد کرد. شبه‌نظامیان طالبان در واکنش به حملات نیروهای خارجی عملیات خود را در این کشور گسترده‌تر کرده‌اند که بدون شک مردم آمریکا را با تابوت‌های بیشتری از نظامیان این کشور مواجه خواهد کرد.

کد خبر 110008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز